قرقاول قرقاول بلژیکی (طلایی)

یکی از محبوب ترین گونه های قرقاول ها است که در جنگل های غرب و مرکزی چین زندگی می‌کند. به همین دلیل به آن قرقاول چینی نیز می‌گویند. نام این گونه قرقاول طلایی که در ایران معروف به قرقاول بلژیکی است از یونان باستان و بلژیک منشا گرفته است. جمعیت وحشی این پرنده در انگلستان، کانادا، ایالات متحده، مکزیک، کلمبیا، پرو، بولیوی، شیلی، آرژانتین، اروگوئه، جزایر فالکلند، آلمان، بلژیک، هلند وجود دارند

همچنین در مناطق و کشورهای دیگر اعم از فرانسه، ایرلند، استرالیا و نیوزیلند گسترده شده است. این پرنده جزو گروه قرقاول های پرپشت است که به خاطر روف آنها که در زمان خواستگاری از جفت روی صورت و گردنشان پخش می‌شود، نامگذاری شده‌اند.

پرورش قرقاول بلژیکی

مشخصات قرقاول بلژیکی

قرقاول طلایی نر و ماده از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. طول نرها ۹۰ تا ۱۰۵ سانتی متر بوده و دم آن دو سوم طول کل را تشکیل می دهد. ماده ها اما کمی کوچکتر به اندازه ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر طول دارند و دم نیمی از طول کل بدنشان را تشکیل داده است. همچنین طول بال های آنها حدود ۷۰ سانتی متر و وزن آنها نیز حدود ۶۳۰ گرم می‌باشد.

قرقاول طلایی نر را می توان به راحتی با رنگ روشن آنها شناسایی کرد. آنها یک تاج طلایی دارند که نوک آن قرمز است که از بالای سرشان تا پایین گردنشان امتداد دارد. جنس نر دارای قسمت زیرین قرمز روشن، بال های تیره رنگ و دم قهوه ای کم رنگ و بلند و میله ای هست. دنده های آنها نیز طلایی، قسمت بالایی پشت سبز و چشمان زرد روشن با مردمک سیاه کوچک است. رنگ صورت، گلو و چانه آنها زنگ زده و کاسه چشم و پوست مداری آنها زرد است. منقار، پاها و پنجه ها نیز زرد می‌باشد.

قرقاول های طلایی ماده نسبت به نرها، رنگی کمتر و کسل کننده تر دارند. جنس ماده دارای پرهای قهوه ای خالدار، صورت قهوه ای کم رنگ، گلو، سینه و پهلوها، پاهای زرد کم رنگ و ظاهری باریک ترند.

جوجه کشی قرقاول طلایی

تغذیه قرقاول طلایی

قرقاول ها دانه خوار هستند و اغلب غذای این نوع پرندگان در هنگام پرورش پلیت و دان مرغ است. معمولا بعضی از افرادی که به پرورش قرقاول طلایی مشغول هستند، غذای ترکیبی پلیت، دان مرغ و سبزیجات و علوفه به آنها می‌دهند. این کار سبب صرفه جویی در هزینه ها و همچنین برطرف کردن احتیاجات کلی بدن قرقاول ها می‌شود. اما به طور طبیعی قرقاول طلایی عمدتاً روی زمین از غلات، بی مهرگان، انواع توت ها، دانه ها و بذر ها و همچنین سایر انواع پوشش گیاهی تغذیه می‌کند.

قرقاول طلایی در شب بر روی درختان و بلندی به استراحت می‌پردازد. قرقاول بلژیکی پرنده ای سریع است که زیرکی خاص خودش را دارد. بدین منظور در یک غفلت پرورش دهنده می‌تواند به سرعت از قفس پرواز کرده و به سمت بیرون از قفس در جاهای پر درخت و سرسبز می‌رود.

تخم گذاری و جوجه کشی قرقاول بلژیکی

قرقاول طلایی درصد تخمگذاری پایینی دارد که معمولا به طور آماری بین ۸ تا ۱۲ تخم را در یک سال می‌گذارد. مدت زمان جوجه کشی قرقاول بستگی به انواع نژاد متغیر است. معمولا قرقاول نژاد بلژیکی ۲۲ تا ۲۳ روز طول دوره جوجه کشی خواهد داشت.پس از تولد، جوجه ها بعد از ۱۲ تا ۱۴ روز پرهای خود را باز کرده و شروع به پریدن و پرواز می‌کنند.

قرقاول لیمویی

نرها در سال دوم زندگی خود رنگ های روشن خود را به دست می‌آورند، اما در سال اول از نظر جنسی بالغ می‌شوند. طول عمر قرقاول طلایی 5 تا 6 سال می باشد.